Založ si blog

O tom, ako spomienky miznú

Človek žije dovtedy, kým si ho ľudia pamätajú. Po tých rokoch v archívoch som dospel jedine k tomu. Darmo viem niečie meno, dátum narodenia a smrti, keď medzi tým je prázdno. Život tvoria práve tie maličkosti každodenného bytia. Detaily, ktoré človek sám ani nepovažuje za dôležité. Hlúposti, ktoré nestáli za zmienku …

.

S Babičkou sme hodiny trávili rozprávaním rodinných príbehov. Viem, že praprababka zomrela, keď išla pre dom zametať sneh. Dlho sa nevracala, šli pozrieť kde je a našli ju ležať na ulici. Jej muž zomrel, keď sa ráno zobudil, sadol na kraj postele a padol na zem mŕtvy. Babička mali v kuchyni veľký kameň, na ktorý kládli veci ako na kredenc. Keď dom stavali, kameň sa nedal odkopať, tak tam zostal. Dedov „germanofilný“ bratranec bol najkrajší chlap akého kedy Babička videla. Viem kopu iných „bezvýznamných“ príbehov. Ale nie dosť.

Sľúbil som jej, že všetky tie jej rozprávania nahrám. Sľúbil som jej to pred nejakými štyrmi – piatimi rokmi. A nenahral som nič. Ani minútu. Ani sekundu. Ani jedno kratulinké slovo. Lebo vždy som mal dosť lepších vecí na práci. Alebo som mal pokazený počítač. Alebo pre mňa nejaké úlohy mala mama. Alebo som trávil večer s „kamarátmi“, ktorí teraz nemajú čas stráviť jeden večer so mnou, keď to potrebujem. A tak som nahrávanie odsúval, až kým nebolo neskoro. Až kým neprišiel dvadsiaty ôsmy november 2009, osem hodín aj päť minút ráno. Vtedy sa odkladanie definitívne skončilo.

Nechal som zomrieť spomienky troch, možno aj štyroch generácií. Kvôli mojej lenivosti sú navždy preč. A ja si to každý deň vyčítam. Vyčítam si to vždy, keď držím v ruke babičkine náušnice alebo obrúčky. Vždy, keď otvorím zásuvku so starými albumami a o polovici ľudí ani neviem, ako sa volali. Vždy, keď pozerám filmy typu „Babička“. A vždy si uvedomím, že už na tom nemôžem nič zmeniť…

.

„Keď niekto zachráni jeden život, je to, akoby zachránil celý svet; keď niekto zničí jediný život, je to, akoby zničil celý svet

Talmud

Moji (starí) rodičia v Slovenskom národnom povstaní

29.08.2010

Moji rodičia počas druhej svetovej vojny bývali v malej dedinke pohoria Malej Fatry – vo Vrícku. Otec tu pôsobil ako horár. . Otec sa už od prvých dní Slovenského štátu (…) zapojil, podľa svojich možností, do boja proti fašizmu. . V čase, keď sa začalo rodiť SNP, povstalci obsadili vojenské kasárne martinskej posádky, ktorej vojaci sa pridali k povstalcom. [...]

Romantici nevymreli. Ale majú na to chuť

16.07.2010

Niekedy mám pocit, že som sa narodil do zlej doby. To „niekedy“ by sa dalo nahradiť aj spojením „takmer stále“. Že som akosi nekompatibilný s požiadavkami na vysneného chlapa. . Mojej prvej láske som písal básničky. A nie, nebolo to v pätnástich. Mal som 18 a hlavu úplne mimo a navyše z dievčaťa, ktoré za to z terajšieho pohľadu vôbec nestálo. Dnes [...]

Matúš († 5. VII. 1955)

05.07.2010

V doterajších článkoch som sa snažil o svojich príbuzných písať „osobne“. Pri Matúšovi je to dosť ťažké, pretože jediná nepolitická zmienka o ňom, ktorú mám, je Babičkino vyjadrenie, že to bol „najkrajší chlap jakého kedy videla“. Preto sa musím obmedziť len na informácie z encyklopédií a internetu: . Narodil sa v 1903om v dedinke Malá [...]

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

zena tabletka lieky choroba liek

Japonsko eviduje 4 úmrtia a 100 hospitalizácií v súvislosti s doplnkami výživy

28.03.2024 12:09

Firma minulý týždeň informovala, že prvé sťažnosti na problémy s obličkami dostala už v januári.

korčok, pellegrini

Prezidentský duel Korčok – Pellegrini. Kampaň nabrala na obrátkach. Môžeme čakať ešte nejaké prekvapenia?

28.03.2024 12:00

Prvý duel prezidentských kandidátov Korčoka a Pellegriniho odvysiela Rádio Slovensko a RTVS:24.

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31, aktualizované: 11:55

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.

atyk

Predošlé články na atyk.blog.sk

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 21670x
Priemerná čítanosť článkov: 1970x

Autor blogu

Odkazy